sobota 15. března 2014

PYRÉ A LUPÍNKY Z TOPINAMBURU



 
Znáte topinambur? Já jsem o něm slyšela, ale nikdy jsem ho nevařila. Zkoušela jsem ho usmažit jako bramborové lupínky a také jako přílohu (pyré). No upřímně, nebude to můj šálek kávy. Má to zvláštní vůni a takový dojezd. Nevim, můj muž si to pochvaloval, tak asi to nechám na vás, jak se vám bude chuť zamlouvat. :)
Hodí se k pečení nebo do polévek. Syrové topinambury jsou křehké jako ředkvičky a mají sladkou oříškovou příchuť. Uvařené mají konzistenci jako běžné brambory.
 
 
Topinamburům se někdy říká jeruzalémské artyčoky. Původ mají v Severní Americe a jsou to kořeny slunečnice topinamburu. Topinambur moc hezky kvete a poměrně snadno se pěstuje.
 
LUPÍNKY Z TOPINAMBURU:
 
nakrájené topinambury na tenké plátky i se slupkou
velká dávka slunečnicového oleje
hrubá sůl
čerstvý pepř
 
Do rozpáleného oleje jsem vložila plátky topinamburu a smažila jsem je do zlatova. Pak jsem lupínky nechala odkapat na ubrousku, pak jsem je hned osolila a opepřila.
 
 
PYRÉ Z TOPINAMBURU:
 
oloupané topinambury
oloupané brambory
smetana na šlehání
parmazán
máslo
sůl
pepř
oříšek másla
 
Topinambury společně s bramborou poměr půl na půl jsem uvařila do měkka v osolené vodě. Pak jsem vše rozmixovala do kaše a přilila teplou smetanu. Nakonec jsem pyré dochutila parmazánem a máslem.
 

5 komentářů:

  1. ahoj
    som dlhodoby mlciaci ale vdacny citatel.
    prosim o vysvetlenie tohoto clanku. uvarila si nieco, nebolo to dobre a recept davas, aby sme overili, ci to naozaj nie je dobre?

    osobne mam skusenost z detstva, moja babka to pestovala a stale nam to cpala. inac to bol super snack pri praci na zahrade, surove to chrupalo a chutilo (s mierou). takze vtipne, co pisu na wiki, ze sa to skrmovalo prasatam a je to dobre pre dobytok.

    nedavno som sa docital, ze to je invazivna rastlina a u nas je zakaz ju pestovat, mnozi sa ako blazon. takze mozno ju moja babka nepestovala ale bojovala s nou skrz hladnych vnukov?

    OdpovědětVymazat
  2. Jednoduše řečeno, já to moc nemusím, ale mému muži to chutnalo. Každý má jiné chuťe a když napíši recept třeba na batátovou polévku a někomu třeba nechutná a někomu zase moc. Tak je to na aspoň na zajímavou debatu ;)
    Jen jsem chtěla vědět, jak moc topinambur je oblíben a je škoda se o něm nezmínit.
    Informace, že je zakázano u vás pěstovat opravdu nevim. Tak uvidíme co kdo tady ještě napíše.

    Děkuju Tereza

    OdpovědětVymazat
  3. Děda topinambury pěstoval pro králíky. My vnoučata jsme je rády chroupaly syrové. chutnalo nám to jako ředkvičky nebo kedlubny, jen to bylo víc oříškové. Dnes si nosím topinambury od kamarádky a používím je do polévky, jako přílohu a jako pyré, večer u televize ,syrové, jako mlsání. Topinambury jsou velmi vhodné pro diabetiky, obsahují inulín.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Koukám, že to je spíš nostalgická záležitost. Jsem ráda, že píšete. Vaše komentáře mám ráda. :)

      Vymazat
  4. S topinamburem jsem nikdy nepracovala, ale hrozně bych to chtěla zkusit. Přijde mi to jako v poslední době hodně moderní surovina. Něco jako byl svého času fenykl. :) Já jsem to snad nikdy nejedla. Ale protože předěláváme interiér včetně nové kuchyně, tak jsem říkala, že trochu změním i způsob vaření a budu více nachutnávat nové věci. :)

    OdpovědětVymazat